Wednesday, 10 April 2013


Kondisi Pra dan Pasca Pembinaan PT. Nestlé Terhadap Peningkatan Mutu Kopi Petani 
di Desa Ngarip

Abstract

             This study aimed to analyze pre and post PT.  Nestlé training to the coffee bean farmers in Ngarip village.  Based on this matter, this study could get the detailed comparative analysis that could give full information about PT.  Nestlé training to the farmers.  The method of this research used literature study.  In this research conducted an analysis of KUB-farmers and non-KUB farmers response against training that done by PT.  Nestlé.  The Determination of farmers respondents conducted in accindental sampling, which the number of samples were 30 farmers member of KUB and 30 farmers that  non-member of KUB.  The farmers non-member of KUB were devided over 15 farmers in the same region with KUB member-farmer and 15 others were in another region outside of the place of PT.  Nestlé training.  The data used in this research is the primary and secondary data.  Primary data collected obtained through an  interview with respondents that helped by structured quizioner.  Secondary data obtained from various related parties.  All datas collected will be processed in tabulation then they explained descriptivly.  From four package that applied by PT.  Nestlé in this training programs, the farming training aspect, management of a plantation package,  information of coffee business and the marketing solution, that the higher addopted by the most farmers and they bring real influence in the improving the coffee bean quality in Ngarip village.  This training has been able to improve the coffee bean quality of farmer KUB-member quality.  Before the training applied, coffee bean that produced by the farmer were produced with more than 20 % water quality and defect of coffee bean more than 250.   After the training, farmers member of KUB has been able to increased their quality, from non-grade quality become A1 and A2 coffee bean quality that had water level only 11,5 percent and defect less than 80.

Keywords:  Coffee farmer,  Coffee beans quality, Training, Farming aspect, Coffee marketing solution.

Abstrak

            Penelitian ini bertujuan menganalisis kondisi Pra dan Pasca Pembinaan PT. Nestlé Terhadap Petani Kopi di Desa Ngarip.  Sehingga didapat suatu analisis perbandingan yang dapat memberikan informasi lengkap mengenai pembinaan yang dilakukan PT. Nestlé kepada petani kopi di desa Ngarip. Metode penelitian ini menggunakan metode studi literatur.  Dalam penelitian ini dilaksanakan analisis respon petani KUB dan petani non-KUB terhadap pembinaan yang dilakukan oleh PT. Nestlé.   Penentuan petanin responden dilakukan secara berkebetulan (accindental sampling) dengan jumlah sampel 30 petani anggotan KUB  (binaan PT. Nestlé) dan 30 petani kopi sampel non-KUB. Petani non-KUB terbagi lagi atas 15 petani contoh yang berada satu wilayah dengan petani KUB dan sisanya berasal dari daerah lain diluar pembinaan .  Data yang  digunakan dalam penelitian ini adalah data primer dan sekunder.  Data primer yang dikumpulkan diperoleh melalui wawancara langsung dengan responden dengan bantuan kuisioner terstruktur.  Data sekunder diperoleh dari berbagai pihak terkait.  Data yang dikumpulkan akan diolah secara tabulasi kemudian dipaparkan secara deskriptif.              Dari empat paket program yang diterapkan dalam pembinaan PT. Nestlé kepada petani kopi desa Ngarip, paket pembinaan aspek perkebunan, paket informasi bisnis perkopian dan solusi pemasaran hasil yang paling tinggi diadopsi petani dan membawa pengaruh nyata dalam peningkatan mutu kopi petani di desa Ngarip.  Pembinaan ini telah berhasil meningkatkan mutu biji kopi robusta di tingkat petani.  Sebelum dilakukan pembinaan, mutu kopi yang dihasilkan petani adalah kopi mutu non-grade dengan kadar air lebih dari 20 persen dan nilai defect lebih dari 250. Setelah dilakukan pembinaan, petani telah mampu meningkatkan mutu kopi robusta dari mutu non-grade menjadi mutu A1 dan A2 yaitu biji kopi dengan kadar air 11.5 persen dan defect kurang dari 80.

Kata Kunci: Petani Kopi, Mutu kopi.Pembinaan, Aspek perkebunan, Informasi bisnis kopi, Solusi pemasaran hasil. 


No comments:

Post a Comment